10 goede redenen

Het zal je niets verbazen dat lopen de meest beoefende sport ter wereld is. De één loopt om er zich lekker bij te voelen, de ander om wat kilootjes kwijt te raken. Iedereen heeft zo een reden om de loopschoenen aan te trekken. 

 

Tien goede redenen om vandaag nog te starten met hardlopen:

 

1. Meeste effect

Hardlopen is de meest efficiënte manier om hart en bloedvaten in een optimale conditie te brengen. Dertig minuten lopen per dag, vier keer per week, zorgt binnen de kortst mogelijke termijn voor een uitstekende fitheid.

2. Makkelijk toegankelijk

Hardlopen is een van de meest toegankelijke sporten. Waar je ook woont of bent, een goede parkoers is vrijwel altijd voorhanden. Je hoeft niet op zoek naar een sportschool of een massa sportmaterialen mee te nemen. Het is leuk en geschikt voor jong en oud!

3. Niet duur

Hardlopen is goedkoop en eenvoudig te leren. Je hebt goede schoenen nodig, behoorlijke kleding en verder eigenlijk niets. Iedereen weet hoe je moet hardlopen, en informatie over training is gemakkelijk te vinden.

4. Ontspanning

Hardlopen is de best mogelijke methode om te ontspannen. Dertig minuten hardlopen doet wonderen tegen de op het werk of thuis opgelopen stress. Het feit dat je getrouwd bent, een paar jonge kinderen en een baan hebt, betekent nog niet dat je geen tijd vrij kan maken om te lopen. Juist dan is het belangrijk om tijd voor jezelf vrij te maken, even alleen te zijn en te ontspannen. Een lichte ontspannen training is daar uitermate geschikt voor.

5. Afvallen

Hardlopen is een perfect onderdeel van elk afslankprogramma. Er zijn slechts weinig activiteiten te bedenken die sneller calorieën verbranden.

6. Flexibel

Hardlopen is een heel flexibele manier van trainen. Je kunt te allen tijde in je eigen tempo lopen, met of zonder gezelschap, en op elk moment van de dag.

7. Hart- en vaatziekten

Regelmatig lopen is een van de beste manieren om hart- en vaatziekten te voorkomen. Op deze manier kun je je bloeddruk en rustpols verlagen, je ‚goede cholesterol’ (HDL) verhogen en op een gezond lichaamsgewicht blijven.

8. Sterke botten

Spieren trekken tijdens de inspanning aan de botten, waardoor er meer botweefsel wordt aangemaakt. Dit is een belangrijk gegeven in de strijd tegen botontkalking, die dus het beste kan worden tegengegaan door veel te sporten en gezond te eten.

9. Ieder niveau

Wedstrijden zijn niet alleen voorbehouden aan prestatiegerichte lopers. Overal in het land worden wel trimlopen georganiseerd waar gezelligheid belangrijker is dan de uiteindelijke prestatie. Hardlopen is in Nederland bijzonder goed ingeburgerd. In elke regio en elk weekeinde is wel een loop te vinden. Ook loopgroepen en verenigingen zijn gemakkelijk te vinden.

10. Gezonde huid

Lopen geeft een gezonde huid. Volgens dermatologen bevordert lopen de bloedcirculatie naar de huid waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Het vermindert ook de hoeveelheid onderhuids vetweefsel.