Voeding


Voeding en beweging zijn met elkaar verbonden voor een gezonde en energieke levensstijl.
De natuur heeft voor ons super mooie en lekkere dingen bedacht, zoals groenten en fruit, noten, zaden en pitten, noem maar op. Voedsel dat vol zit met leven (vitaminen en mineralen) en bereid is met zonlicht. Voeding waar de juiste voedingsstoffen voor ons lichaam in zitten en wat voor ons gemaakt is. Het voedsel dat we eten is constant in een proces om “jou” te worden. Je kent vast wel het gezegde “Je bent wat je eet”. Renate wil jou inspireren om bewust na te denken over waar je je lichaam/cellen mee voedt en dus wat je in je mond stopt.

Échte voeding! Wat houdt dat eigenlijk in?

  • E-nummer vrij: Vaak zijn we ons er niet bewust van waar voedingsmiddelen van of mee gemaakt zijn. E-nummers worden bijvoorbeeld gebruikt om de houdbaarheid te vergroten, als smaakverbeteraar of om een product er aantrekkelijker uit te laten zien. Deze ongezonde toevoegingen zijn goedgekeurd door de voedselautoriteiten zolang een bepaalde drempelwaarde niet wordt overschreden. Daarom denken veel mensen dat het waarschijnlijk wel mee valt met de risico’s. Deze risico’s kun je wellicht beter niet nemen als er ook alternatieven zijn. Waarom zou je jezelf opzadelen met overgewicht, diabetes en andere nare ziektes als je een alternatief hebt? Vermijd ook glucose-fructosestroop. Dit is geen e-nummer, want de basis is natuurlijk. Maar glucose-fructosestroop is heel ongezond. Het is zodanig geraffineerd dat alle gezonde stoffen er uit zijn.

 

  • Biologisch (-dynamisch) voedsel: Aan biologische voedingsmiddelen worden bepaalde eisen gesteld op het gebied van milieu, natuur en landschap, het welzijn van dieren en productiemethoden. Biologische voeding is geproduceerd zonder chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest. Veel van onze producten worden chemisch bestreden en deze chemische middelen krijg je dus ook weer binnen in je lichaam.

 

  • Zonder toegevoegde suiker (of suikervervangers): Probeer geen witte suiker te eten zoals wij die kennen. Dit is een middel dat gewonnen wordt uit een chemisch proces en dat geassocieerd wordt met een van de primaire smaken, namelijk zoetheid. Suiker is net zo slecht als alcohol, het tast je cellen aan, het bevordert het verouderingsproces, veroorzaakt migraine, diabetes, obesitas, adhd, nervositeit en depressies. Vermijd ook producten met kunstmatige zoetstoffen zoals sucralose, dit zit vaak in lightproducten. De geraffineerde en kunstmatige zoetstoffen verstoren je stofwisseling en zorgen er indirect voor dat je buikvet opslaat. Ook worden kunstmatige suikers in verband gebracht met kanker. Eet natuurlijke suikers uit fruit.

 

  • Zonder transvetten: Transvet is de slechtste vetvariant die er is. Dit is industrieel gehard vet wat voorkomt in margarine, frituurvet, gebak en koek om de houdbaarheid te vergroten. Transvet werkt cholesterolverhogend en wordt door het lichaam niet of nauwelijks afgebroken. Transvet is zó slecht voor de gezondheid dat het in de stad New York sinds 1 juli 2008 verboden is voor snackbars, restaurants en pizzeria’s om voedsel met transvetten te verkopen. Kijk op de verpakking van producten. Zie je daar iets staan als “plantaardig vet, gedeeltelijk gehard” of “gehydrogeneerd vet” leg het product dan terug in het schap.

Eet natuurlijke producten -zoals groenten en fruit- zoveel mogelijk rauw: Geen toegevoegd proces zoals koken of magnetron, maar puur zoals de natuur het bereid heeft met alle vitaminen en mineralen nog intact. Uiteraard kun je niet alle natuurlijke producten rauw eten, maar ‘beperk’ het tot de producten waarbij dit kan. As je het toch gaat verhitten kies dan zo vaak mogelijk voor (kort) wokken of voor stomen. Ontzettend lekker! Kies ook voor rauwe, ongezouten en ongeroosterde noten. Rauwe noten zijn het meest natuurlijk en zijn beter voor je spijsvertering. Voor de meeste natuurproducten geldt sowieso dat ze na verhitting minder overhouden van de goede voedingsstoffen. En juist al deze voedingsstoffen zijn onmisbaar voor een goede gezondheid.

Voed ik mezelf of vul ik mezelf?  Er is een verschil tussen het voeden van je lichaam en het vullen van je maag. Er zijn veel voedingsmiddelen te koop waar je lichaam nauwelijks voedingsstoffen uit kan halen. Het is goed om na te denken over deze vraag zodat je je bewust wordt van hetgeen waar je je lichaam/cellen mee voedt.

Renate: “Ik ben dol op lekker eten en koken. Daarbij kies ik altijd voor natuurlijke en minimaal bewerkte voedingsmiddelen. Vezelrijke voeding vol met essentiële mineralen en vitaminen. Denk hierbij aan veel verse groenten en fruit van het seizoen, pitten, zaden, noten, peulvruchten, vlees, vis en ei, havermout, bruine rijst, quinoa, zeewier, kokos- en olijfolie… noem maar op! Mijn voorkeur gaat uit naar waar mogelijk biologische producten, zo min mogelijk zuivel èn zo min mogelijk voedingsmiddelen die gluten bevatten. Als Voedingscoach kan ik jou helpen om stap voor stap bewust en gezond te gaan eten: de juiste manier van eten in de juiste combinaties. Zodat ook jij je heerlijk energiek zult voelen!”

Gezond afvallen -of juist aankomen- wordt voor jou haalbaar als je een gezond voedingspatroon aanleert. Maar ook klachten als vermoeidheid, uitputting en hormonale disbalans verdwijnen vaak als sneeuw voor de zon door aanpassing van je voedingspatroon. Als Voedingscoach is Renate hierin gespecialiseerd.
Daarnaast is Renate Beweegbegeleider (pre) diabetes en obesitas èn heeft zij veel ervaring in het begeleiden van mensen met een voedselallergie of -intolerantie bijvoorbeeld voor gluten, lactose en/of soja. Renate helpt jou graag op weg naar een gezonde, slanke en fitte lifestyle. Interesse? Neem dan vrijblijvend contact op.

Klik hier om meer te lezen over Voeding.

Klik hier om meer te lezen over Personal Training.